Hopp til hovedinnholdet

Taks­ter og bom­sta­sjo­ner

Fjellinjen har 83 bomstasjoner i Stor-Oslo fordelt på tre bomringer. Her får du oversikt over våre bomstasjoner og takster.

Takstene gjelder fra 1. januar 2024.

Fjellinjen Illustration Toll

Velg ring:

Takstgruppe 1: Liten bil

Takstgruppen omfatter kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg.

Uten AutoPASS
Utenom rush
Bensin/ladbar hybrid
33 kr
Diesel
37 kr
Elbil
16 kr
El-varebil (N1)
0 kr
I rushtiden
Bensin/ladbar hybrid
39 kr
Diesel
42 kr
Elbil
19 kr
El-varebil (N1)
0 kr
Med AutoPASS
Utenom rush
Bensin/Ladbar hybrid
26,40 kr
Diesel
29,60 kr
Elbil
12,80 kr
Elvarebil (N1)
0 kr
I rushtiden
Bensin/Ladbar hybrid
31,20 kr
Diesel
33,60 kr
Elbil
15,20 kr
Elvarebil (N1)
0 kr

Når gjelder rushtid-takster?

  • Passering i rushtid registreres i tidsrommet mellom 06.30 - 09.00 og 15.00 - 17.00.
  • Rushtidstillegg kreves ikke inn på lørdager, søndager, offisielle fridager eller i juli.

Takstgruppe 2: Stor bil

Takstgruppen omfatter kjøretøy med tillatt totalvekt fra og med 3.501 kg.

Uten AutoPASS
Utenom rush
Euro 5 og eldre
113 kr
Euro 6
62 kr
Nullutslipp
0 kr
Gass
0 kr
I rushtiden
Euro 5 og eldre
150 kr
Euro 6
91 kr
Nullutslipp
0 kr
Gass
0 kr
Med AutoPASS
Utenom rush
Euro 5 og eldre
113 kr
Euro 6
62 kr
Nullutslipp
0 kr
Gass
0 kr
I rushtiden
Euro 5 og eldre
150 kr
Euro 6
91 kr
Nullutslipp
0 kr
Gass
0 kr

Ytterligere informasjon om takstene

Fjellinjens 83 bomstasjoner er fordelt på tre bomringer: Indre ring, Osloringen og Bygrensen. Det er lik pris i alle Fjellinjens bomstasjoner. Det er kun innkreving i bomstasjoner i retning inn mot Oslo, og i Oslo.

  • Alle bilister er omfattet av timesregel. Man betaler kun for en bompassering i timen i Indre Ring og Osloringen, og en bompassering i Bygrensen.
  • Indre ring og Osloringen har toveis betaling. Bygrensen har enveis betaling (inn til Oslo).
  • Ladbare hybrider i takstgruppe 1 belastes som bensinbil. Ladbare hybrider i takstgruppe 2 belastes takst som Euro VI.
  • Fra 1. september 2023 var det ikke lengre et krav om AutoPASS-avtale og brikke for å få fordelene av timesregel i Fjellinjens bomstasjoner. Les mer her.

Alle forsøk på å unndra seg passeringsavgift, ved for eksempel forfalskede skilter eller lignende, vil bli politianmeldt.

Fjellinjen Illustration Autopass

Alt om AutoPASS

Fjellinjen verken tilbyr, eller har ansvar for AutoPASS-brikker. Her får du svaret på hvilke selskaper du kan tegne AutoPASS-avtale med, fordelene med brikke, og forskjellen på Fjellinjen og AutoPASS-utstederne.

Hvorfor står bomstasjonene der de står?

  • Hovedårsaken til bomstasjonenes plassering er at de tre bomringene skal være tette, det vil si at det ikke skal finnes gater/veier som krysser bomringen uten bomstasjon. Plasseringen av de enkelte bomstasjonene er tilpasset dagens bebyggelse og adkomster, så langt det er mulig.
  • Plasseringen av bomstasjonene er vedtatt av Oslo kommune (sak 353/2017 eInnsyn - Politisk sak), Akershus fylke, Bærum kommune, Nittedal kommune, Ski kommune, Lørenskog kommune og Oppegård kommune. Stortinget gjorde vedtak 29.05.2018 (Prop. 69 S (2017–2018) (Regjeringen.no)
  • Her kan du lese mer om bakgrunnen for plasseringen av hver enkelt bomstasjon (PDF).

Kilde: Statens vegvesen