Det er en forutsetning at du har en aktiv autopass avtale på passeringstidspunktet for å få fritak. Fjellinjen fakturerer kun fullprispasseringer, det vil si passeringer uten AutoPASS-avtale. Dersom du mener du har fritak, og likevel har fått faktura fra Fjellinjen, har AutoPASS-avtalen din derfor ikke vært aktiv. Dette kan skyldes at AutoPASS-avtalen har blitt sperret på grunn av inkassosak. Ta kontakt med selskapet du har AutoPASS-avtale med for spørsmål rundt AutoPASS- avtalen og brikken din.
HC-fritaket gjelder ikke alle bomstasjoner i Norge. Selv om du har HC-fritak vil du derfor få faktura for passeringene i bomstasjoner der fritaket ikke gjelder. HC-fritak gjelder kun i bomringer rundt byområder, se fullstendig oversikt på autopass.no.
Spørsmål rundt faktura fra selskapet du har AutoPASS-avtale med må rettes til dette selskapet. Kontaktinfo til selskapene er her.
Fjellinjen har normalt ca. 1 uke saksbehandlingstid. Ved ferieavvikling eller spesielt stor pågang kan saksbehandlingstiden være lenger. Saksbehandlingstiden begynner ikke å løpe før du har sendt inn en komplett søknad. Husk å fylle inn alle felter og legg ved all nødvendig dokumentasjon.
Du kan kun få fritak for én bil.
Unntak gjelder for barn med HC-kort, der begge foreldre kan få registrert fritak på sin AutoPASS-avtale.
For å få innvilget HC fritak må du ha en aktiv AutoPASS-avtale og AutoPASS-avtalen må være registrert på personen som har fått innvilget HC kortet.
Fjellinjen AS har ikke tilgang til informasjon om AutoPASS-avtaler. Vi må derfor ha en bekreftelse fra din AutoPASS-utsteder utsteder på at AutoPASS-avtalen står i ditt navn. Vi kan ikke behandle din søknad før vi har mottatt slik dokumentasjon.
Denne dokumentasjonen kan være:
Fjellinjen har ikke tilgang til informasjon om hvem som har fått innvilget HC-fritak fra sin kommune. For å sikre at kun de som har et gyldig HC-kort får fritak, må vi få dokumentasjon på HC-kortet.
Ja, dersom du får ny brikke, må fritak søkes på nytt.
Bruk søknadsskjema på nettsiden vår.
Nei, du må ikke søke fritak på nytt, forutsatt at du endrer registreringsnummer på autopass-avtalen din og flytter brikken til ny bil. Da vil fritaket automatisk følge med.
Om du får ny brikke må fritak søkes på nytt.
Fritaket gjelder fra vi har innvilget og registrert fritaket ditt. Fritaket vil normalt være virksomt dagen etter at vedtaket er datert. Dette fremgår i vedtaket du mottak fra oss. Passeringer foretatt før dette, vil du motta faktura for og må betale.
Vi har dessverre ingen mulighet for å innvilge fritak med tilbakevirkende kraft.
Når du får innvilget fritak, står det i vedtaket når fritaket utløper. Dette sammenfaller normalt med utløpsdatoen på HC-kortet ditt. Du er selv ansvarlig for å søke om fritak på nytt dersom du fortsatt oppfyller vilkårene for å få fritak.
Bruk søknadsskjema for å søke om fritak på nytt.
Merk at fritaket også utløper på 18-årsdagen dersom barn har fått innvilget fritak, selv om HC-kortet har lenger varighet.
Fritak faller også automatisk bort dersom du ikke lenger har en aktiv AutoPASS-avtale/brikke. For eksempel AutoPASS-avtalen din avsluttes eller avtalen sperres på grunn av inkasso.
Husk å søke i god tid – fritak gjelder fra vi har ferdigbehandlet søknaden og registrert fritaket. Dersom det blir et opphold mellom utløp av fritaket og innvilgelse av nytt fritak, må du betale for disse passeringene. Vi har dessverre ingen mulighet for å innvilge fritak med tilbakevirkende kraft.
Du kan ikke forlenge eller fornye et fritak. Når fritaket utløper eller opphører, må du søke om et nytt fritak via vårt søknadsskjema.
For å få fritak må HC-kortet ha en varighet på minst 2 år. Dersom HC-kortet løper ut tidligere enn 2 år fra søknadstidspunktet, må du vedlegge vedtaksbrevet fra kommunen i tillegg til HC-kortet slik at vi kan se at varigheten er på minst 2 år.
Søknader for fritak må sendes til et av bompengeselskapene i Norge. For oversikt over de regionale bompengeselskapene.
For å søke om fritak hos Fjellinjen, må søknader sendes inn via skjemaet på vår nettside.
Dersom du ikke har mulighet til å søke via skjema, kan søknaden sendes per post til: Fjellinjen AS, PB 459 Sentrum, 0105 Oslo.
Husk å fylle ut alle felter og legge ved all nødvendig dokumentasjon. Søknaden din blir ikke behandlet før søknaden er komplett med all informasjon og dokumentasjon som kreves. Innvilget fritak gjelder fra det tidspunktet vi har registrert din søknad. Vi har dessverre ingen mulighet for å innvilge fritak med tilbakevirkende kraft.
Forflytningshemmede med gyldig HC-kort har rett til fritak i bomringer rundt byområder. I listen under kan du se hvilke byer og steder hvor fritaksordningen gjelder. Her kan du også klikke deg inn på bompengeprosjektet hos bompengeselskapet.
Du finner brikkenummeret på fakturaen for din AutoPASS-avtale eller på siden av brikken, under strekkoden.
For barn under 18 år kan det registreres fritak på 2 biler. Avtalen kan da stå på foreldre/verge. Når barnet fyller 18 år må det tegnes ny AutoPASS-avtale på den som har fått innvilget HC-kortet og søkes HC-fritak på nytt.
For å få fritak i leiebilperioden må man registrere registreringsnummeret til leiebilen på brikken som er registrert med fritak.
For at dette skal være mulig må leiebilselskapet du bruker godkjenne dette, og sende en bekreftelse på at du kan registrere leiebilen på din egen brikke.
Om leiebilselskapet ikke godkjenner at leiebilen registreres på din brikke, må du betale for passeringene med leiebilen.
Nei. For å få HC-fritak må bilen og AutoPASS-brikken være eid av en privatperson.
Traktor er ikke fritatt for bompenger.
ATV registrert som traktor har heller ikke fritak for bompenger.
Har du ikke fått svar på spørsmålet ditt?
Klikk her for å komme til kontaktskjema.