98 prosent av bompengene går tilbake til lokalmiljøet og finansierer drift og utbygging av kollektivtrafikk, og nye gang- og sykkelveier. Bilistene drar også nytte av at stadig flere reiser kollektivt. Det gir bedre plass på veiene og mindre kø, som igjen fører til lavere forurensning og bedre luftkvalitet for alle innbyggerne.
Fjellinjens overordnede mål er å redusere negativ miljøpåvirkning og sørge for sosial ansvarlighet i hele verdikjeden. Derfor er bærekraft integrert i alle deler av vår virksomhet.
Vi skal kartlegge vår virksomhets klimapåvirkning med mål om å redusere klimagassutslippene i tråd med Parisavtalen.
Vi skal kreve at alle i vår leverandørkjede har anstendige arbeidsvilkår og grunnleggende menneskerettigheter. Dette skal følges aktivt opp i kontraktsperioden.
Vi vil effektivisere og optimalisere vår drift slik at mest mulig av bompengene går til Oslopakke 3s bærekraftige prosjekter:
Fjellinjen bidrar til å finansiere trygge, tilgjengelige og bærekraftige transportsystemer. Bompenger finansierer drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. De finansierer også utbygging av nye gang-og sykkelveier. Det bidrar til å redusere negativ miljøpåvirkning og bedre luftkvalitet
Fjellinjen bidrar til å finansiere trygge, tilgjengelige og bærekraftige transportsystemer. Bompenger finansierer drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. De finansierer også utbygging av nye gang-og sykkelveier. Det bidrar til å redusere negativ miljøpåvirkning og bedre luftkvalitet
Fjellinjen skal være sparsomme med forbruksmateriell og ha fokus på sirkulærøkonomi i daglig drift. I anskaffelser skal Fjellinjen stille relevante bærekraftskrav og fra 01.01.2024 følger Fjellinjen nye regler om at miljø og klima som hovedregel skal vektes med minst 30 %.
Fjellinjen arbeider med å identifisere klimarisiko og gjennomføre tiltak for å håndtere disse. Selskapet arbeider systematisk med energibesparing, og selskapets servicebil er et nullutslippskjøretøy.
Fjellinjen ble i 2023 partner i Oslo kommunes nettverk Næring for klima. Formålet med Næring for klima-nettverket er å skape en arena for dialog og samarbeid mellom kommunen og næringslivet i osloregionen om å nå klimamålene, og å mobilisere næringsliv og andre virksomheter til aktivt å bidra til å nå Oslos klimamål.
I 2023 iverksatte Fjellinjen tiltak for å redusere strømforbruket i våre 83 bomstasjoner, blant annet ved å justere ned temperaturen i alle utendørsskap og boder som tilhører bomstasjonene.
Fjellinjen er omfattet av lov om offentlige anskaffelser. Som en offentlig aktør skal selskapet hensynta miljø, klima og grunnleggende menneskerettigheter i selskapets anskaffelser. Fjellinjens policy for anskaffelser krever at vi etterspør bærekraftige og klimavennlige varer og tjenester og der det er mulig stiller ambisiøse klima- og miljøkrav til våre leverandører.
Fra 1.1.2024 følger Fjellinjen nye regler om at miljø og klima som hovedregel skal vektes med minst 30 prosent. Klima- og miljøkravene som stilles skal være forholdsmessige og relevante for anskaffelsen.
I 2023 utarbeidet Fjellinjen retningslinjer for etisk og bærekraftig forvaltning grunnet nytt behov for kapitalforvaltning. Formålet er å sikre at Fjellinjen plasserer midler som forvaltes i henhold til selskapets etiske retningslinjer og bærekraftstrategi. Retningslinjene tilsier at Fjellinjen skal plassere midler fond som forvaltes i tråd med prinsippene fra UN Global Compact. Det kontrolleres årlig at forvalterselskapene opererer i samsvar med våre retningslinjer. Ingen avvik ble identifisert i 2023.
Fjellinjens fremste bidrag skjer gjennom finansiering av bærekraftige prosjekter i Oslopakke 3. I mer enn 30 år har Fjellinjen bidratt til bedre fremkommelighet for alle trafikanter, nye byområder og et styrket kollektivtilbud. Det er på grunn av bompenger at Rådhusplassen er bilfri, Bjørvika er blitt en ny og spennende bydel og at Stor-Oslo har Norges beste kollektivtilbud.
Bompengene Fjellinjen tar inn, går tilbake til samfunnet. I fjor gikk over 3,5 milliarder kroner til å finansiere kollektivtrafikken, nye gang- og sykkelveier og flere andre prosjekter. Her kan du lese mer om dette.
Fjellinjen har utfordret miljøorganisasjonen Zero til å vurdere bompenger i et miljøperspektiv.
Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune mener bompenger har vært viktig for byutviklingen.
Bompengene i Osloområdet er viktige for å nå målene vi har for transport i Oslo og Akershus, og helt avgjørende for fremkommeligheten i fylket vårt, skriver Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus.
Det skal være trygt å jobbe i og for Fjellinjen. Hverken mennesker eller miljø skal bli skadet av vår virksomhet. Fjellinjen har ansvaret for 83 bomstasjoner som er plassert i områder med stor trafikk. Vi sørger for stasjonene inspiseres og vedlikeholdes uten at ansatte, leverandører eller trafikanter utsettes for unødig fare.
Mål | Resultat | Tilfredshet | Kommentar |
---|---|---|---|
Ingen skader på liv og helse | 0 | Grønn | Det har ikke vært rapportert om personskader i 2023. |
Fjellinjen har som mål å være en attraktiv arbeidsgiver og ha et godt og inkluderende arbeidsmiljø med store muligheter for påvirkning av egen arbeidshverdag.
Som eiere stiller både Oslo kommune og Akershus fylkeskommune krav til Fjellinjen, både gjennom forventet bompengebidrag og gjennom eierskapsmeldinger som utarbeides for å styre og kontrollere virksomhetene de eier.
Fjellinjens leverandørkjede er global, og i noen tilfeller kompleks med flere ledd med underleverandører. Selskapet stiller krav om at leverandørene ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsvilkår.
Fjellinjen utfører aktsomhetsvurderinger med tilhørende risikovurderinger for å identifisere, forebygge, redusere risikoer knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår i leverandørkjeden. Arbeidet er i samsvar med åpenhetsloven og en redegjørelse av arbeidet og funnene er publisert på Fjellinjens nettside.
Hvert år betaler bilister som kjører i Osloregionen over 4,5 milliarder i bompenger. Fjellinjen er betrodd oppgaven med å kreve inn disse bompengene. Det er et stort ansvar som gjør at det stilles høye krav og forventninger til alle ansatte.
Fjellinjens etiske retningslinjer setter rammer for hvordan vi skal utføre oppgavene våre på en måte som gjør at samfunnet, bilister, eiere og leverandører har tillit til oss.
Fjellinjen har i 2023 kartlagt selskapets klimagassutslipp for første gang. I henhold til rammeverket NSRS Entry Level er Fjellinjen kun forpliktet til å rapportere på scope 1 og 2. Fjellinjen har likevel valgt å ta med scope 3 fordi majoriteten av selskapets utslipp er i scope 3.
Scope 1: Direkte utslipp | Scope 2: Indirekte utslipp | Scope 3: Indirekte utslipp |
---|---|---|
Egne fasiliteter og kjøretøy | Innkjøpt energi | Innkjøpte varer og tjenester |
Fjellinjens klimagassutslipp i scope 1 er knyttet til kjøretøy og er 1 tonn CO2e. | Elektrisitet: 17 CO2E og varme/kjøling: 5 CO2e | Majoriteten av Fjellinjens klimagassutslipp er i scope 3 med et samlet utslipp på 1373 tonn CO2e. |
En stor andel av prosjektene Fjellinjens obligasjons- og sertifikatlån finansierer er miljøvennlige. Vi har utarbeidet et grønt rammeverk og er sertifisert av Cicero som Dark Green.