I mars gikk trafikken ned med 3,9 prosent sammenlignet med i fjor.
I mars ble det registrert 33,5 millioner passeringer i Fjellinjens bomstasjoner. Det er en nedgang på 3,9 prosent mot samme måned i fjor. Det kraftige snøværet som kom i midten av mars med var utslagsgivende for den totale trafikknedgangen.
- Mellom 13. og 20. mars var det omtrent en halv million færre passeringer enn hva som er vanlig. Vi kan trygt si at bilistene fulgte oppfordringen fra myndighetene om å la bilen stå. Hadde man tatt bort denne uken, ville trafikken i mars kun vært ned rett over 2% i forhold til mars i fjor, sier Stian Strøm Arnesen, analyseansvarlig i Fjellinjen.
I mars var det ny rekord med andel elbiler på veiene i Oslo. Inkluderer man elvarebiler opptil 3,5 tonn var elbilandelen hele 36,4 prosent.
- Aldri før har det vært målt så mange elbiler på veiene i Stor-Oslo. Dette underbygges også av de ferske tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken som kunne melde om at nærmere 90 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler i mars var en elbil, sier Stian Strøm Arnesen i Fjellinjen.
Tunge gasskjøretøy betaler i likhet med tunge nullutslipp ikke bompenger i Fjellinjens anlegg. For mars 2023 rapporterer vi for første gang på tunge gasskjøretøy. Antallet er nesten likt som tung nullutslipp, der hver av dem utgjør 0,4 prosent av totalt antall passeringer.
Bompenger finansierer fremtidens trafikkløsninger i Stor-Oslo. Årlig betaler bilistene om lag 4 milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen. Bompengene som betales inn går tilbake til innbyggerne i form av finansiering prosjekter i Oslopakke 3 og omfatter kollektiv, gang- og sykkelveitiltak.