Trafikken har økt med 0,6 prosent sammenlignet med 2023, tross delvis stengt Ring 1 og struping av kollektivfeltet for elbiler.
I 2024 ble det registrert 389 millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner. Det er en økning på 0,6 prosent mot 2023.
- Det er lite som skal til for å påvirke trafikkstatistikken for året. 2024 var et skuddår, og den ekstra dagen tilsvarer halvparten av den totale økningen for året på 0,6 prosent, sier trafikkanalytiker Stian Strøm Arnesen.
I desember ble det registrert 31 millioner passeringer i Fjellinjens bomstasjoner, opp fra 30,2 millioner passeringer i desember 2023. Helt siden pandemien har vi sett tendens til høyere helgetrafikk enn det som var vanlig før. Dette ser vi tydelig i desember 2024, helgetrafikken økte med hele 9 prosent mot året før.
- Endringen er markant og enda høyere enn det vi har sett tidligere i 2024. Noe av forklaringen var at julaften og nyttårsaften falt på søndager i 2023 mens de i 2024 falt på en tirsdag, som har høyere trafikk enn søndager, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.
Andelen passeringer av lette nullutslippskjøretøy og el-varebiler i forhold til totalt antall passeringer var ved utgangen av året i fjor 45,9 prosent – opp fra 39,1 prosent i 2023.
- Vi har tidligere regnet ut at på nyåret i 2026 vil over 50 prosent av kjøretøyene på veiene i Oslo enten være en elbil eller en el-varebil. Denne beregningen står seg, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.
Tunge nullutslippskjøretøy har derimot kun økt med 0,3 prosent fra 2023, og utgjør nå 1,3 prosent av totalen.
Bompenger finansierer fremtidens trafikkløsninger i Stor-Oslo. Årlig betaler bilistene inn om lag 4,5 milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen. Bompengene som betales inn, går tilbake til innbyggerne i form av prosjekter i Oslopakke 3, og omfatter utbygging og drift av kollektivtrafikk samt gang- og sykkelveitiltak.