Hopp til hovedinnholdet
02.07.2024

Steng­nin­gen av Ring 1: mye falt tra­fik­ken man­dag

Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen i sammenheng med regjeringskvartalet.
Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen i sammenheng med regjeringskvartalet. Illustrasjon: Statens vegvesen Foto:Illustrasjon: Statens vegvesen

Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunelen er stengt de neste tre årene. Første dag med stengning falt den totale trafikken i Oslo med 2,5 prosent.

Fjellinjen har sammenlignet passeringstallene i bomstasjonene mandag 1. juli i år mot mandag 3. juli i fjor for å kunne gi et best mulig øyeblikksbilde om hvordan stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum ble påvirket første dag.

- Mandag 1. juli var den totale trafikken ned 2,5 prosent når vi sammenligner mot 3. juli i fjor. Morgentrafikken mellom 06.00 – 09.00 var ned 1,9 prosent. Dette er ferske og foreløpige tall, og de gir kun et øyeblikksbilde, ingenting vi kan konkludere endelig på, sier Stian Strøm Arnesen, analyseansvarlig i Fjellinjen.

Fjellinjen følger utviklingen tett og vil komme tilbake med mer informasjon om trafikkutviklingen knyttet til stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum.

- Grunnet ferietid er det alltid lavere trafikk i juli enn i juni og august. Den virkelige testen vil komme når folk er tilbake fra sommerferie, sier Arnesen.

Antall registrerte passeringer - døgn
Dato
03.07.2023
Registrerte passeringer
1 185 232
Endring - antall kjøretøy
Endring %
01.07.2024
Registrerte passeringer
1 155 854
Endring - antall kjøretøy
- 29 378
Endring %
- 2,5 %
Antall registrerte passeringer - 06.00 - 09.00
Dato
03.07.2023
Registrerte passeringer
204 008
Endring - antall kjøretøy
Endring %
01.07.2024
Registrerte passeringer
200 085
Endring - antall kjøretøy
- 3923
Endring %
- 1,9 %

Terrorsikring av nytt regjeringskvartal

Ring 1 i Oslo sentrum stenger mellom Oslo Spektrum og krysset mellom Pilestredet og St. Olavsgate.

Hammersborgtunnelen skal bygges om og senkes 10 meter, og er en del av terrorsikringen av det nye regjeringskvartalet. Hammersborgtunnelen ble bygget i 1989 og er 380 meter lang, og hadde i 2017 en gjennomsnittlig døgntrafikk på 17 400 kjøretøy.

Samtidig skal også Vaterlandstunnelen rehabiliteres. Teknisk utstyr skal skiftes, spuntvegger og betong skal repareres, vifter og skilt skal skiftes ut.

De totale kostandene er beregnet til 3,6 milliarder kroner.

Statens vegvesen: Ikke plass til alle som kjører

Statens vegvesen forventer at trafikken langt utenfor Oslo sentrum vil bli berørt av mer kø. Veinettet i hovedstaden var før stengningen under stort press, og dette vil forsterkes. Statens vegvesen er tydelige på at det ikke vil være plass til alle som har kjørt frem til nå.

- Statens vegvesen oppfordrer deg som privatbilist om å la bilen stå dersom du kan, og heller velge alternativ transportmåte. Undersøk om du for eksempel kan kjøre kollektivt, sykle, gå eller en kombinasjon av disse,  skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Mer informasjon

Oslo kommune gjør flere avbøtende tiltak for å redusere ulempene prosjektet medfører. Les mer om på Oslo kommunes trafikkreduserende tiltak på kommunens nettsider

Prosjektet berører Ruters kollektivtilbud i og i tilknytning til prosjektområdet. Les mer på Ruter.no.