Endrede åpningstider for kundeservice i jule- og nyttårsperioden. Les mer her for å se når vi er tilgjengelige på telefon. God jul og godt nytt år!
Vær på vakt! Nettsvindel blir stadig vanligere. Både Fjellinjen, Statens vegvesen og AutoPASS blir jevnlig misbrukt i svindelforsøk. Ikke bli neste offer. Slik oppdager du svindelen.
En vanlig form for nettsvindel er såkalt phising. Det er bedrageri hvor svindlere sender falske SMS-er eller e-post for å lure folk ti å gi opplysninger eller å utbetale penger til dem.
Verken Fjellinjen, Statens vegvesen eller AutoPASS sender ut slike SMS-er.
I den siste tiden er det flere som har mottatt en SMS hvor de blir opplyst om en utløpt elektronisk merkelapp eller at betalingen for bompasseringen er mislykket. Begge disse er svindelforsøk.
Her finner du oversikt over de ulike utstederne av AutoPASS-avtale.
Fjellinjen er også gjort kjent med at flere har mottatt SMS-er hvor det står at det vises til sak fra Fjellinjen, hvor mottaker oppfordres til å betale et mindre beløp til Kredinor for å unngå økte omkostninger.
Disse SMS-ene er forsøk på svindel.
For det første har ikke Fjellinjen en avtale med Kredinor som inkassoselskap. Fjellinjen har avtale med Fair, Sergel og Ropo Capital.
I SMS-eksempelet er Fjellinjen skrevet med liten forbokstav. Dette er et tegn på svindel.
Dette svindelforsøket prøver å få deg til å oppgi BankID. Denne informasjonen kan misbrukes.
Det er vanskelig for Fjellinjen å kontrollere at svindlere utgir seg for å være oss. Derfor er det viktig at du er forsiktig når du mottar vedlegg eller lenker fra andre.
For mer informasjon, anbefaler vi nettvett.no. Her finner du oppdaterte veiledninger og utfyllende informasjon om nettsvindel og sikkerhet på nett. Nettsiden er et samarbeid mellom Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).
Sparebank 1 har også laget en veileder om hvordan du kan unngå å bli svindlet på nett.