Hopp til hovedinnholdet
17.02.2025

Bom­pen­ger mis­bru­kes i svin­del SMS og e‑post

Bilde av hånd på et laptoptastatur med blått lys.
Vær på vakt når du får lenker som du ikke kan stole på. Foto:Nenad Stojkovic / Flickr

Vær på vakt! Nettsvindel blir stadig vanligere. Både Fjellinjen, Statens vegvesen og AutoPASS blir jevnlig misbrukt i svindelforsøk. Ikke bli neste offer. Slik oppdager du svindelen.

En vanlig form for nettsvindel er såkalt phising. Det er bedrageri hvor svindlere sender falske SMS-er eller e-post for å lure folk ti å gi opplysninger eller å utbetale penger til dem.

Verken Fjellinjen, Statens vegvesen eller AutoPASS sender ut slike meldinger på SMS eller e-post. 

Det beste vernet mot svindel er at du ikke klikker på lenken i SMS eller e-post, men at du selv går inn og skriver lenken i nettleseren din selv.

AutoPASS: Ny e-postsvindel 

autopass_svindel_mail
Får du en slik e-post må du være på vakt. Dette er svindel.

I februar er Fjellinjen blitt gjort oppmerksom på at det pågår en ny svindelmetode om AutoPASS. Flere har mottatt en e-post med tittelen "Kontooppdatering kreves. Sikre fortsatt tilgang til AutoPASS".  Dette er nok et forsøk på svindel. Her er en liten gjennomgang som viser hvilke røde flagg som viser nettopp dette:

  • Din AutoPASS-brikke er knyttet opp til en avtale med en utsteder, ikke AutoPASS. Det er utstederne som fakturerer deg, ikke AutoPASS.  Her finner du oversikt over de ulike utstederne av AutoPASS-avtale. AutoPASS er et norsk system for elektronisk betaling av bompenger. Det eies av Statens vegvesen.
  • AutoPASS er korrekt stavemåte, ikke Auto-PASS som det står i mailen. I mailen har de brukt begge skrivemåter, noe som er et godt tegn på svindel.
  • Sjekk avsender: avsenderens e-postadresse er @nuevoloquo-tarragona.com, via surveymoney. Ikke spesielt tillitsvekkende.

Forsøk på SMS-svindel fra AutoPASS

Tidligere har også  flere mottatt en SMS hvor de blir opplyst om en utløpt elektronisk merkelapp eller at betalingen for bompasseringen er mislykket.  Disse SMS-ene sendes ut med jevne mellomrom og er svindelforsøk.

Begge eksemplene under er svindelforsøk. 

 

Ny sms
screenshot av en svindel-SMS fra AutPASS
Flere har mottatt en melding som dette fra AutoPASS. Dette er svindel.

Fjellinjen misbrukt i inkasso-SMS

Fjellinjen er også gjort kjent med at flere har mottatt SMS-er hvor det står at det vises til sak fra Fjellinjen, hvor mottaker oppfordres til å betale et mindre beløp til Kredinor for å unngå økte omkostninger.

Eksempel på svindel SMS som er sendt ut fra en svindler som utgir seg fra å være fra Kredinor på vegne av Fjellinjen.
Eksempel på svindel SMS som er sendt ut fra en svindler som utgir seg fra å være fra Kredinor på vegne av Fjellinjen.

Disse SMS-ene er forsøk på svindel.

For det første har ikke Fjellinjen en avtale med Kredinor som inkassoselskap. Fjellinjen har avtale med Fair, Sergel og Ropo Capital.

I SMS-eksempelet er Fjellinjen skrevet med liten forbokstav. Dette er et tegn på svindel.
Dette svindelforsøket prøver å få deg til å oppgi BankID. Denne informasjonen kan misbrukes.