Vær på vakt! Nettsvindel blir stadig vanligere. Både Fjellinjen, Statens vegvesen og AutoPASS blir jevnlig misbrukt i svindelforsøk. Ikke bli neste offer. Slik oppdager du svindelen.
En vanlig form for nettsvindel er såkalt phising. Det er bedrageri hvor svindlere sender falske SMS-er eller e-post for å lure folk ti å gi opplysninger eller å utbetale penger til dem.
Verken Fjellinjen, Statens vegvesen eller AutoPASS sender ut slike meldinger på SMS eller e-post.
Det beste vernet mot svindel er at du ikke klikker på lenken i SMS eller e-post, men at du selv går inn og skriver lenken i nettleseren din selv.
I februar er Fjellinjen blitt gjort oppmerksom på at det pågår en ny svindelmetode om AutoPASS. Flere har mottatt en e-post med tittelen "Kontooppdatering kreves. Sikre fortsatt tilgang til AutoPASS". Dette er nok et forsøk på svindel. Her er en liten gjennomgang som viser hvilke røde flagg som viser nettopp dette:
Tidligere har også flere mottatt en SMS hvor de blir opplyst om en utløpt elektronisk merkelapp eller at betalingen for bompasseringen er mislykket. Disse SMS-ene sendes ut med jevne mellomrom og er svindelforsøk.
Begge eksemplene under er svindelforsøk.
Fjellinjen er også gjort kjent med at flere har mottatt SMS-er hvor det står at det vises til sak fra Fjellinjen, hvor mottaker oppfordres til å betale et mindre beløp til Kredinor for å unngå økte omkostninger.
Disse SMS-ene er forsøk på svindel.
For det første har ikke Fjellinjen en avtale med Kredinor som inkassoselskap. Fjellinjen har avtale med Fair, Sergel og Ropo Capital.
I SMS-eksempelet er Fjellinjen skrevet med liten forbokstav. Dette er et tegn på svindel.
Dette svindelforsøket prøver å få deg til å oppgi BankID. Denne informasjonen kan misbrukes.