Hopp til hovedinnholdet

Endrede åpningstider for kundeservice i jule- og nyttårsperioden. Les mer her for å se når vi er tilgjengelige på telefon. God jul og godt nytt år!

Fjellin­jen for­søkt mis­brukt i svin­del-SMS

Nettsvindel blir stadig vanligere. Navnet til Fjellinjen ble nylig misbrukt i svindelforsøk. Slik oppdager du svindel.

Bilde av hånd på et laptoptastatur med blått lys.
Vær på vakt når du får lenker som du ikke kan stole på. Foto:Nenad Stojkovic / Flickr

En vanlig form for nettsvindel er såkalt phising. Det er bedrageri hvor svindlere sender falske SMS-er eller e-post for å lure folk ti å gi opplysninger eller å utbetale penger til dem.

Fjellinjen er gjort kjent med at flere har mottatt SMS-er hvor det står at det vises til sak fra Fjellinjen, hvor mottaker oppfordres til å betale et mindre beløp til Kredinor for å unngå økte omkostninger.

Eksempel på svindel SMS som er sendt ut fra en svindler som utgir seg fra å være fra Kredinor på vegne av Fjellinjen.
Eksempel på svindel SMS som er sendt ut fra en svindler som utgir seg fra å være fra Kredinor på vegne av Fjellinjen.

Disse SMS-ene er svindel.

For det første har ikke Fjellinjen en avtale med Kredinor som inkassoselskap. Fjellinjen har avtale med Sergel og Ropo Capital.

I SMS-eksempelet er Fjellinjen skrevet med liten forbokstav. Dette er et tegn på svindel.
Dette svindelforsøket prøver å få deg til å oppgi BankID. Denne informasjonen kan misbrukes.

Slik unngår du å bli lurt

Det er vanskelig for Fjellinjen å kontrollere at svindlere utgir seg for å være oss. Derfor er det viktig at du er forsiktig når du mottar vedlegg eller lenker fra andre.

For mer informasjon, anbefaler vi nettvett.no. Her finner du oppdaterte veiledninger og utfyllende informasjon om nettsvindel og sikkerhet på nett. Nettsiden er et samarbeid mellom Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Sparebank 1 har også laget en veileder om hvordan du kan unngå å bli svindlet på nett.