Endrede åpningstider for kundeservice i jule- og nyttårsperioden. Les mer her for å se når vi er tilgjengelige på telefon. God jul og godt nytt år!
Bompengene Fjellinjen tar inn, går tilbake til samfunnet. I år har over 4,1 milliarder kroner finansiert kollektivtrafikken, nye gang- og sykkelveier og flere andre prosjekter. Her får du hele oversikten.
Fjellinjens hovedoppgave er å finansiere prosjekter i Oslopakke 3, som er den overordnede planen for å utvikle et effektivt, miljøvennlig, sikkert og tilgjengelig transportsystem i Stor-Oslo.
Gjennom prosjektene i Oslopakke 3 bidrar bompengene til en bærekraftig utvikling av regionen og gir innbyggerne i Oslo og Viken økt livskvalitet gjennom bedre fremkommelighet og bedre byrom.
Totalt har 4,123 milliarder kroner gått til Oslopakke 3 i 2024. Her er de største prosjektene som er finansiert med bompenger:
Innen utgangen av 2025 skal Sporveien ha fått på plass 87 nye trikker i Oslo. Halvparten av disse, er finansiert med bompenger. I 2024 gikk 1,11 milliarder kroner fra bilistene til Sporveien. Dette finansierte nye trikker og t-banevognsett.
De nye trikkene er lavgulvtrikker, som gjør det lettere for alle å komme av og på. Trikkene får økt kapasitet, som gir plass til flere passasjerer og øker komforten for de reisende. De nye trikkene er langt mer energieffektive og støyer også mindre enn hva de gamle trikkene gjorde. Det er svært positivt for både passasjerer og beboere langs trikkelinjene.
Ruter drifter kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, og er blitt tilført 1,014 milliarder kroner til drift fra bilistene. Bompenger er en viktig finansieringskilde for Ruter, fordi mer enn 25 prosent av bompengene gikk til å drifte Ruter i 2024. Totalt utgjør bompenger i underkant av 10 prosent av Ruters totale budsjett.
Fornebubanen er et av samferdselsprosjektene som i stor grad finansieres av bompenger. I år har 1,095 milliarder gått til finansiering av Fornebubanen, som har en kostnadsramme på 25 milliarder kroner. 9,5 milliarder av disse skal finansieres med bompenger av bilister som kjører igjennom Fjellinjens bomstasjoner.
Byggeprosessen er i gang og er planlagt ferdig i 2029. Da vil reisetiden fra Majorstuen til Fornebu være på tolv minutter. Den nye T-banelinjen vil kunne frakte mer enn 8000 passasjerer i timen.
Nytt signalsystem blir også finansiert med bompenger. Det har en total kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner, og 2,2 milliarder av disse er det bilistene som finansierer. I 2024 har 272 millioner kroner gått til dette prosjektet.
Det er stort behov for å skifte ut dagens anlegg med en topp moderne løsning. Det nye signalsystemet baseres på en kommunikasjonsteknologi kalt Communication Based Train Control (CBTC). Dette vil gjøre det mulig å kjøre med kortere avstand mellom T-banetogene, slik at trafikken flyter jevnere, plass for flere vognsett i timen og mer punktlige avganger.
Totalt er det blitt bygget nye gang -og sykkelveier for 233,1 millioner kroner i Oslo og Akershus.
201,3 millioner ble brukt på å bygge nye sykkelveier, opprustning av eksisterende sykkelveier og tilrettelegging for sykling i blandet trafikk i Oslo.
31,8 millioner kroner ble brukt på gang- og sykkelveier i Akershus.
Fornebubanen krever at Majorstuen stasjon må bygges om. Majorstuen stasjon må kunne håndtere 36 tog i timen i hver retning – opp fra 28. Det krever større plattformarealer, flere adkomster og ny gangbro. Totalt har 191,3 millioner bompengekroner gått til prosjektet i 2024.
I 2023 gikk over 3,5 milliarder kroner til å finansiere kollektivtrafikk, nye gang- og sykkelveier og flere andre prosjekter. Her kan du se fordelingen over de største prosjektene.