Fjellinjen har analysert effekten av stengningen av Ring 1 og struping av kollektivfeltene.
Hver dag registrerer Fjellinjen over 1,2 millioner passeringer i bomstasjonene i og rundt Oslo. For å måle effekten av stengningen av Ring 1 og strupingen av elbiler i kollektivfeltet fra 6. mai, har Fjellinjen analysert disse tallene.
I september registrerte Fjellinjen 34 millioner passeringer, en økning på 0,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette er høyere tall enn mange hadde forventet, gitt de siste måneders tiltak.
- Ser man på totalbildet, er endringene så små at trafikkvolumet er på nivå med fjoråret. Antall passeringer virker nærmest upåvirket av tiltakene som er satt inn. Det kan se ut til at verken økte takster, struping av kjørefelt eller stengning av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen har noen merkbar effekt på trafikkvolumet i områdene hvor Fjellinjen har bomstasjoner, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.
Han påpeker at det er for tidlig å konkludere om tiltakene har hatt effekt.
- På slutten av året kan vi si mer om langtidseffektene. Derfor må dette ansees som en løypemelding, påpeker Strøm Arnesen.
Stengningen av deler av Ring 1 og struping av kollektivfeltet gav umiddelbare effekter, men ikke så høye som mange forventet. 2 juli presenterte Fjellinjen et øyeblikksbilde etter at Ring 1 hadde vært stengt i en dag. Da falt passeringene i bomstasjonene med 2,5 prosent.
Fjellinjen har også sammenlignet de to første skoleukene i august med de to siste skoleukene i juni for å måle effekten av stenging av deler av Ring 1. Det viste en trafikknedgang på bomstasjoner inn mot Oslo på 1,3 prosent i august.
Ser man nærmere på de syv innfartsårene til Oslo sentrum i Fjellinjens bomstasjoner, gikk trafikken ned i seks av syv innfartsårer mot sentrum i august sammenlignet med juni.
Størst reduksjon var på Bærumsringen mot sentrum med en nedgang på 2,9 prosent. Trafikken på innfartsåren bygrense øst mot sentrum økte derimot med 1,9 prosent. Denne innfartsåren inkluderer blant annet bomstasjonene E6 Furuset, rv 4 Skillebekk og rv 163 Stovner.
Den umiddelbare effekten av tiltakene forsvant raskt. I september økte trafikken i fire av syv innfartsårer mot sentrum sammenlignet med fjoråret.
Størst økning var i bygrense øst mot sentrum, med en økning på 3,9 prosent. Bærumsringen mot sentrum gikk ned med 0,4 prosent. Den innfartsåren med størst trafikkreduksjon var indre ring mot sentrum, som gikk ned 2 prosent.
Den største endringen i september var ikke antallet registrerte passeringer, men tidspunktet på døgnet bilene ble registrert i bomstasjonene. Trafikken mellom klokken 06.00 og 09.00 er redusert med 2,6 prosent på hverdager.
- Når vi vet at antallet registreringer over et døgn er nesten uforandret, kan det tyde på at noe trafikk har forskjøvet seg bort fra morgentimene. Dette samsvarer med medieoppslagene knyttet til køproblematikk mellom Asker og Sandvika, og at trafikken flyter bedre nærmere Oslo, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.
Bilistene fra Asker blir først registrert i Fjellinjens bomstasjon ved bygrensen mellom Bærum og Oslo. Derfor har ikke Fjellinjen tall som viser køen fra Asker til Sandvika. Forklaringen kan være at de som tidligere ble registrert for eksempel klokken 08.55, nå forskyver seg og dermed ikke inngår i statistikken for morgenrushet.