Hopp til hovedinnholdet
11.10.2024

Del­vis stengt Ring 1 og stru­ping av kol­lek­tiv­felt: Til­ta­ke­ne har hatt liten fore­lø­pig effekt

biler som kjører på motorvei i mørket på vinteren
Foto:Melissa Hegge

Fjellinjen har analysert effekten av stengningen av Ring 1 og struping av kollektivfeltene.

Hver dag registrerer Fjellinjen over 1,2 millioner passeringer i bomstasjonene i og rundt Oslo. For å måle effekten av stengningen av Ring 1 og strupingen av elbiler i kollektivfeltet fra 6. mai, har Fjellinjen analysert disse tallene.

I september registrerte Fjellinjen 34 millioner passeringer, en økning på 0,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette er høyere tall enn mange hadde forventet, gitt de siste måneders tiltak. 

- Ser man på totalbildet, er endringene så små at trafikkvolumet er på nivå med fjoråret. Antall passeringer virker nærmest upåvirket av tiltakene som er satt inn. Det kan se ut til at verken økte takster, struping av kjørefelt eller stengning av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen har noen merkbar effekt på trafikkvolumet i områdene hvor Fjellinjen har bomstasjoner, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.

Han påpeker at det er for tidlig å konkludere om tiltakene har hatt effekt. 

- På slutten av året kan vi si mer om langtidseffektene. Derfor må dette ansees som en løypemelding, påpeker Strøm Arnesen.

Størst umiddelbar effekt i Bærum

Stengningen av deler av Ring 1 og struping av kollektivfeltet gav umiddelbare effekter, men ikke så høye som mange forventet. 2 juli presenterte Fjellinjen et øyeblikksbilde etter at Ring 1 hadde vært stengt i en dag. Da falt passeringene i bomstasjonene med 2,5 prosent.

Fjellinjen har også sammenlignet de to første skoleukene i august med de to siste skoleukene i juni for å måle effekten av stenging av deler av Ring 1. Det viste en trafikknedgang på bomstasjoner inn mot Oslo på 1,3 prosent i august. 

Ser man nærmere på de syv innfartsårene til Oslo sentrum i Fjellinjens bomstasjoner, gikk trafikken ned i seks av syv innfartsårer mot sentrum i august sammenlignet med juni.

Størst reduksjon var på Bærumsringen mot sentrum med en nedgang på 2,9 prosent. Trafikken på innfartsåren bygrense øst mot sentrum økte derimot med 1,9 prosent. Denne innfartsåren inkluderer blant annet bomstasjonene E6 Furuset, rv 4 Skillebekk og rv 163 Stovner.

Tabell: Trafikkvolum per koridor. Sammenligning av de to siste skoleukene i juni mot de to første skoleukene i aug.
Korridor
Osloring Vest Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
-2.5 %
Osloring Øst Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
-1.2 %
Osloring Sør Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
-2.8 %
Bærumsringen Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
-2.9 %
Bygrense Øst Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
1.9 %
Bygrense Sør Mot Sentrum
Endring trafikkvolum uke 34&35 mot uke 24&25 i %
-2.3 %

Redusert effekt i september

Den umiddelbare effekten av tiltakene forsvant raskt. I september økte trafikken i fire av syv innfartsårer mot sentrum sammenlignet med fjoråret. 

Størst økning var i bygrense øst mot sentrum, med en økning på 3,9 prosent. Bærumsringen mot sentrum gikk ned med 0,4 prosent. Den innfartsåren med størst trafikkreduksjon var indre ring mot sentrum, som gikk ned 2 prosent.

Tabell: Trafikkvolum per koridor september 2023-september 2024.
Korridor
Osloring Vest Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
0.9 %
Osloring Øst Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
-0.6 %
Osloring Sør Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
0.6 %
Bærumsringen Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
-0.4 %
Bygrense Øst Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
3.9 %
Bygrense Sør Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
1.0 %
Indre Ring Mot Sentrum
Endring trafikkvolum sep.24-sep.23 %
-2.0 %

Endringer i morgenrushet

Den største endringen i september var ikke antallet registrerte passeringer, men tidspunktet på døgnet bilene ble registrert i bomstasjonene. Trafikken mellom klokken 06.00 og 09.00 er redusert med 2,6 prosent på hverdager.

- Når vi vet at antallet registreringer over et døgn er nesten uforandret, kan det tyde på at noe trafikk har forskjøvet seg bort fra morgentimene. Dette samsvarer med medieoppslagene knyttet til køproblematikk mellom Asker og Sandvika, og at trafikken flyter bedre nærmere Oslo, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.

Bilistene fra Asker blir først registrert i Fjellinjens bomstasjon ved bygrensen mellom Bærum og Oslo. Derfor har ikke Fjellinjen tall som viser køen fra Asker til Sandvika. Forklaringen kan være at de som tidligere ble registrert for eksempel klokken 08.55, nå forskyver seg og dermed ikke inngår i statistikken for morgenrushet.

Tabell: Kjøretøysfordeling Liten bil i Fjellinjens bomstasjoner
Drivstoff
Diesel
2024
27,7 %
Endring 2023
- 1,6
Bensin
2024
22,9 %
Endring 2023
- 1,4
Elbil
2024
39,7 %
Endring 2023
+ 2,5
Elvarebil
2024
3,3 %
Endring 2023
+ 0,6
Total
2024
93,7 %
Endring 2023
+ 0,0
Tabell: Kjøretøysfordeling Stor bil i Fjellinjens bomstasjoner
Klasse
Euro V
2024
0,3 %
Endring 2023
- 0,1
Euro VI
2024
4,4 %
Endring 2023
- 0,2
Nullutslipp
2024
1,2 %
Endring 2023
+ 0,3
Gass
2024
0,3 %
Endring 2023
+ 0,0
Totalt
2024
6,3 %
Endring 2023
+ 0,0