Hopp til hovedinnholdet
06.11.2024

44 pro­sent elekt­risk vei­ene i Oslo

Fjellinjen Kirkeveien Frogner LR

I oktober var det rekordmange elbiler på veiene i Oslo. Fjellinjen anslår at elbilandelen om et drøyt års tid vil krype over 50 prosent.

- Vi har regnet ut at på nyåret i 2026 vil over 50 prosent av kjøretøyene på veiene i Oslo enten være en elbil eller en el-varebil, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.

I fjor anslo Fjellinjen at man ville nå milepælen i løpet av høsten 2025. På grunn av sviktende nybilsalg, som har tatt seg opp igjen, er dette blitt utsatt med noen måneder.

I oktober registrerte Fjellinjen 35,3 millioner passeringer i sine 83 bomstasjoner i og rundt Oslo. Det er en økning på 1,7 prosent sammenlignet med i fjor, justert for høstferie.

- Vi ser at det har vært en påvirkning på påkjøringen til E6 ved Karihaugen. Dette har nok ført til at flere har valgt alternative ruter for å komme seg på E6, noe som har medført at de har passert en bomstasjon. En del av trafikkøkningen sammenlignet med fjoråret skyldes nok dette, påpeker Strøm Arnesen.

Bompenger finansierer fremtidens trafikkløsninger i Stor-Oslo. Årlig betaler bilistene inn om lag 4,5 milliarder kroner i bompenger til Fjellinjen. Bompengene som betales inn, går tilbake til innbyggerne i form av prosjekter i Oslopakke 3, og omfatter utbygging og drift av kollektivtrafikk samt gang- og sykkelveitiltak.

Tabell: Kjøretøysfordeling Liten bil i Fjellinjens bomstasjoner| oktober
Drivstoff
Diesel
2024
27,5 %
Endring 2023
- 2,1
Bensin
2024
21,9 %
Endring 2023
- 2,4
Elbil
2024
40,6 %
Endring 2023
+ 3,6
Elvarebil
2024
3,5 %
Endring 2023
+ 0,7
Total
2024
93,5 %
Endring 2023
- 0,1
Tabell: Kjøretøysfordeling Stor bil i Fjellinjens bomstasjoner | oktober
Klasse
Euro V
2024
0,3 %
Endring 2023
- 0,1
Euro VI
2024
4,6 %
Endring 2023
- 0,2
Nullutslipp
2024
1,3 %
Endring 2023
+ 0,3
Gass
2024
0,4 %
Endring 2023
+ 0,0
Totalt
2024
6,5 %
Endring 2023
+ 0,1